CCI jaarverslag: Ondertekening EU-ACS Verdrag al ruim 2 jaar vertraagd

22 juni 2023
Bodegraven, 22 juni 2023
Persbericht - Jaarverslag Christian Council International:
Ondertekening EU-ACS Verdrag al ruim 2 jaar vertraagd

De President van Malawi met Henk Jan van Schothorst, directeur CCI

Ondertekening van een 20-jarig bindend handelsverdrag tussen de EU en lidstaten van een groep van 79 Afrikaanse, Caribische en Stille Oceaanlanden (ACS) is al meer dan 2 jaar vertraagd. Dit komt mede door de actieve bewustmaking van Christian Council International in verschillende landen en vergaderzalen van ernstige over het hoofd geziene problemen in het verdrag. In de door de EU ontworpen verdragstekst staan clausules die verplichten tot invoering van abortuswetgeving en seksualiserend onderwijs. De EU gaat daar helemaal niet over, dat zijn nationale bevoegdheden. Dat staat in het zaterdag gepubliceerde jaarverslag van Christian Council International.

Door de voortrekkersrol in de opschoning van dit ideologisch en neokoloniaal geladen handelsverdrag heeft de stichting minder aandacht kunnen geven aan de monitoring van en inbreng in de Mensenrechtenraad in Geneve en de Verenigde Naties in New York.

Christian Council International, die dit jaar 10 jaar bestaat, zag zijn inkomsten uit fondsenwerving dalen van €240.000 naar €200.000 ten opzichte van 2021. Met een vestiging in Afrika, de VS en Nederland brengt de stichting uit Bodegraven een christelijk geluid in vergaderzalen van internationale organisaties en lidstaten met extra focus op thema’ s als leven, gezin en vrijheid van godsdienst en onderwijs.

Klik op onderstaande link voor een overzicht van het werk van CCI:

CCI in een notendop 2023